Vals, rius, clamors, cultura, tradición, fan que dende antismás no podamos privar tener bell sentimiento, bien siga admiración, pasión u curiosidat por ista tierra.
Mas que mas, aquí en Aragón, a tradición popular, oficios tradicionals, cultura, forma de vida (no pas facil, precisament) han feito dende siempre a las chents creyar una admiración que por ixas envueltas prebaba de chustificar a suya existencia con polidas leyendas.
Magnificas masas rocosas como son os Pirineus.
(En espanyol: Pirineos; Francés: Pyréneés; Catalan: Pirineus; Occitano: Pirenèus; Aragonés: Pireneus/Perinés; Euskera: Pirinioak o Auñamendiak)
Un entorno natural unico, que arrocla glaciars, fauna y flora.
Os Pireneus, dende antismás, son estaus punto de referencias pa muitismas leyendas u argumentacions sobre a suya creyación.
Talment por ixo se creiga que o suyo orichen ye o deposito de grandizas penyas por parti d’Hercules sobre o cuerpo d’a polida choven clamada Pyrene dimpues que tenese lugar l’incendio en o bosque an s’amagaba.
Atra versión diz que ye un toponimo ancestral, de orichen ibero u vasco. Seguntes ixa teoría, a cordelera se dició “llene os”, que significa “monts d’a luna”
A cordelera pirinenca ye una tierra humanizada dende o Paleolítico Meyo.
O paso d’os romanos y a Edat Meya tamien i deixoron importants vestichios, como son as antigas vias romanas, os grans monesterios y as muitismas ermitas d’estilo romanico que se troba a lo largo d’ista espectacular tierra.
Muitos d’os lugars que hue conoixemos ya feban parti de l’antigo reino d’Aragón, convivencia entre pobres y nobles de vegada. Ye por ixo que en o suyo conchunto o territorio disfruta d’un Patrimonio Historico Artístico abundant.
Como por eixemplo o perteneixient a os Castiellos de Lobarre, Alquezra, Peracense, Monzón, Biel…
Los quals hemos de protecher, esfender y no deixar funir
En Aragón bi ha bellas 500 fortificacions que se devantoron a lo largo d’o suyo territorio de carácter musulmán, romano, ibero u visigodo.
L’actividat trashuant en o Pirineu ye estau o principal meyo de subsistencia dende a prehistoria dica o sieglo pasau. Dende a Edad Meya os ganaders se’n puyaban regularment ent’as Vals pirenencas, dende as planas y faixangas quan plegaba u yera cerca o estiu. Iste proceso anyal dió lugar a la vida y a sociedat d’o Sieglo XIX.
Talment por ixo consta leyendas pastorils que arroclan belunos d’os puestos mas reconditos, con pastors como os suyos protagonistas, como por eixemplo Treserols, fuesa baixo tricallons de piedra d’ixe pastor viello d’antismás de carácter agro y furo que dimpués de bella zaragata no querió acubillar a un choven pelegrino d’a zona.
Chunto a ixa vida pastoril acompanyaba a presencia d’os lupos y onsos.
Toponimias y relatos dan fe d’ells. No cal soque veyer l’eixemplo d’a clamor Mascún, totz han sentiu charrar d’o singular Mauro “O pastor d’os lupos” qui no se deixaba veyerque en as nueitz de luna plena.
A la chent naixida de Panzano se les deciba con a embotada de “Loberos”, en Barbenuta u Espierre “luperos” y en Banastón “escaldalobos”
Atro personache present en a vida trashuant y pastoril yera l’onso. En a-saber-lo de lugarons o dispertar d’a hibernación de l’onso implicaba o escomencipio d’a primavera y por consiguient l’anyo de biens u fambruna.
Se deciba que si l’onso ubriba os uellos en luna perdida, liberaba a la tierra d’os malos espritos.
Construccions rurals y cubillars acompanyan siempre o paisache d’ista tierra.
Bordas, construccions de piedra ixuta u as increyibles viviendas con grans arcos apuntaus y de meyo punto habituals en a comarca d’o Mayestrazgo.
A la finitiva, o ser humano siempre ha sentiu ixa extrania sensación por l’entorno natural, cultura, tradición, costumbres d’a tierra en que viviba.
Un mezclallo mas que perfecto que ista tierra nos da y una sincusa mas que suficient pa protecher-la, esfender-la y amar-la.
Sí, ista ye a tierra a on queremos vivir y mai no será en venda.